Sidor

lördag 2 februari 2013

Dag två, uppgift ett

Morgonen började i blyerts, grafitstift, kol och krita!

Utan att titta plockade vi upp vars ett föremål som vi genom att känna på det skulle försöka återskapa i bild på papper. En underbar känsla när föremålets former for genom kroppen och väckte tankar och minnen till liv. Såhär skulle morgnar alltid börja! Utan stress och med bara känsla och nyfikenhet. Tänk om man kunde skapa en sådan början på alla skoldagar att allt är ett äventyr och inte bara invanda mönster. Vad skulle det göra med eleverna och lärandet? I realiteten är där säkert många som behöver rutinerna och det invanda men  jag tror inte det är det bästa för kreativiteten.

I steg två skulle vi rita utan att titta, bara låta pennan flöda över pappret och först i steg tre skulle vi verkligen försöka rita av föremålet. På något sätt lade detta arbetsätt grunden för en anspråkslöshet inom mig och jag kunde känna mig nöjd med mina försök att rita av något vilket oftast inte sker.

Den avslappnade känslan höll i sig även när våra föremål ställdes samman och vi fick rita av grupper av saker, skugga och hitta mellanrummen i stället för att snöa in på detaljerna. Glädjen spred sig i kroppen när vi fick experimentera med att pensla vatten på grafitstifts bilderna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar