Sidor

måndag 8 april 2013

Gruppuppgift kulturinstitutioner

Vi fick i uppgift att välja en kulturinstitution och ta reda på hur de arbetade i mötet med skolan och barn. Vi valde Cineteket i Ystad och åkte ner på för att vara med på en av deras lovverksamhet för barn som hette "Hur gör man film"

Innan barnen kom fick vi möjlighet att prata med Jack som var filmutbildad och har arbetat på Cineteket sedan dess start för nio år sedan. Jack hade mycket intressant att berätta om hur Cineteket utvecklats från en 35 minuter rundtur i Wallanders spår i Ystad till en fast lokal med nära anknytning till både hela Ystad Studios och en 4 timmars Österlentur i Wallanders spår.



Sedan kom barnen och två intressanta timmar i filmens värd inleddes. Barnen fick veta allt om vilket arbete som gjordes innan, under och efter en filminspelning. De fick prova bluescreen och till sist skapa en liten scen med alla närvarande under en filminspelning. 





Jack tycker att det bästa förarbetet man kan göra är att väcka frågorna i barnen genom att helt enkelt se på en film tillsammans innan besöket.

Som efterarbete tycker Jack man ska åka hem och låta eleverna skapa manus. Först ett texmanus och men sedan också ett bildmanus. Börja t.ex. att läsa en saga eller en barnbok och gör sedan ett manus efter den.



Jag tänkte på hur mycket man utnyttjat rummet och valt att göra allt som en del av upplevelsen då till och med toaletterna var installationer som startade fantasin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar