Sidor

onsdag 1 maj 2013

Färg och luftperspektiv


Vi får i uppgift att gå hem och måla i luft och färgperspektiv. Intro Bild är till hjälp för mig få en förståelse för fågel och grodperspektiv, ljusets betydelse, horisontlinjen, luftperspektivet, överskärningar färgernas värme och kyla. Köket förvandlas till ateljé och jag märker att papperskvaliteten är viktig för att man ska kunna slabba ordentligt med vatten och färg. Jag tycker det är svårt att få fram svaga färger med temperan och känner hur det antingen inte blir någon färg alls eller för mycket färg.



När jag gör mindre bilder blir det bra men när jag förstorar upp det till A3 försvinner känslan. Med eleverna har jag arbetat mycket med horisontlinjen tidigare och dessa övningar känner jag är en vidareutveckling av det. Av det trettiotal bilder som producerats denna soliga söndag i april är det svårt att välja två som jag är nöjda med och som ska presenteras inne på högskolan. Jag tänker också på att jag ofta har låtit eleverna producera alldeles för få bilder och på det som står på s. 11 i kommentarmaterialet till kursplanen i bild. ”Arbetet med bildframställning innebär i hög utsträckning att undersöka och pröva sig fram. Kunskapsområdet knyter därigenom an till kursplanens syfte att uppmuntra eleverna till att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.” Ibland kan det kanske vara frigörande att inte alltid visa upp saker utan att bara skapa för sitt eget lärandes skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar