Vi får i uppgift att gå hem och måla i luft och färgperspektiv. Intro Bild
är till hjälp för mig få en förståelse för fågel och grodperspektiv, ljusets
betydelse, horisontlinjen, luftperspektivet, överskärningar färgernas värme och
kyla. Köket förvandlas till ateljé och jag märker att papperskvaliteten är
viktig för att man ska kunna slabba ordentligt med vatten och färg. Jag tycker
det är svårt att få fram svaga färger med temperan och känner hur det antingen inte blir någon färg alls eller för mycket färg.
När jag gör mindre bilder blir det bra men när jag
förstorar upp det till A3 försvinner känslan. Med eleverna har jag arbetat
mycket med horisontlinjen tidigare och dessa övningar känner jag är en vidareutveckling av det. Av det trettiotal bilder som producerats denna soliga
söndag i april är det svårt att välja två som jag är nöjda med och som ska
presenteras inne på högskolan. Jag tänker också på att jag ofta har låtit
eleverna producera alldeles för få bilder och på det som står på s. 11 i
kommentarmaterialet till kursplanen i bild. ”Arbetet med bildframställning innebär i
hög utsträckning att undersöka och pröva sig fram. Kunskapsområdet knyter
därigenom an till kursplanens syfte att uppmuntra eleverna till att arbeta
på ett undersökande och problemlösande sätt.” Ibland kan det kanske vara
frigörande att inte alltid visa upp saker utan att bara skapa för sitt eget
lärandes skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar