Sidor

onsdag 1 maj 2013

Redovisning av kulturinstitutioner



Grupp 1
Berättar om Kulturen i Lund, börjar med att presenterar historiken runt Kulturen och vilka ställen som ingår. Sedan berättar de om vilka som arbetar där och vad man kan göra, man kan gå på olika kurser. Det finns fyra pedagoger knutna till Kulturen och kan man ta körkort på kulturen. Man har temavisningar. De håller upp och visar pratbubblor för att förstärka det som berättades.

Sedan berättar de om sitt studiebesök, där det berättades om porträtt.
Sedan får vi veta lite om verkstaden på Kulturen. Hur pedagogen hade förberett med att lägga fram olika material och olika sätt att göra porträtt. De beskriver också hur man gjorde spegelporträtt. Alla berömmer pedagogens sätt att berömma barnen.
Avslutningsvis får vi titta på bilder som de tagit inne på kulturen, nu var tiden knapp och det i rasande tempo.


Tuschpennor kan användas till spegeltryck, man ritar på spegeln och sedan tar man ett fuktat papper och lägger på det man ritat och trycker lätt på det. (Fuktat papper - doppat papper i vatten och avtorkat med hushållspapper på den sidan man lägger mot spegeln).
Portfolio är ett sätt att efterarbeta självporträtt.






Grupp 2

Presenterade det som en visning på Malmö konstmuseum
De hade titta på Nakenhet inom konsten och olika väggtidningar fanns till hjälp för deras berättande. Vi fick reda på lite om nakenporträtt och att i man i början inte fick lov att avbilda vanliga människor naket. Först på slutet av 1800-talet avbildades vanliga människor. Vi fick följa med på en visning genom fotografier som tagits på deras studiebesök. Presentationen ledde till mycket intressanta diskussion ang om att se en utställning och måla naket. Går det ihop med olika religioner och vad säger läroplanen?




Grupp 3

Har valt att göra små filmer i Pims tecken; Moviemaker.
Film ett presenterar konsthallen i Falsterbo, film två berättar om verksamhet och film tre om levande verkstad. Avslutningsvis fick vi göra vars en pappersuggla.
Presentationen ledde till mycket diskussioner vad det betyder att skapa fritt, vikten av att ha med sig något eget skapat efter att ha träffat en konstpedagog.

Grupp 4

Var vi - det blev som vi tänkt. Vi visade vår powerpoint som stöd för vårt berättande och sedan lät vi publiken vara med om samma sak som barnen hade fått vara nere på Cineteket. De fick agera alla deltagare för att få en känsla av hur ett besök nere i Ystad kan kännas. Jag tror mycket på att vara delaktig för att ta till sig information. Delaktigehten kan skapas genom att man gör en bild, dansar, sjunger, spelar teater, improviserar eller diskuterar men att bara passivt lyssna eller läsa tror jag inte ger bestående upplevelser eller kunskaper.

När publiken sedan fick ställa frågor blev det kring varför vi valt ett filmmuseum och varför vi valt att låta publiken vara med i redovisningen. Det är märkligt hur negativ frågan varför kan upplevas. Jag tror inte det var publikens mening att kritisera men ändå kändes det så. Jag tänkte på hur vi ber eleverna ge varandra respons och alltid använder oss av två stjärnor och en önskan. Det sätter tror jag blir mindre värderande mottaget än en frågestund.


Grupp 5

Trelleborgs museum - en fast utställning med interaktiva tavlor som berättar om Trelleborg. Har även ansvar för Trelleborgen (vikingabyn).
De presenterar Saltutställningen och sedan berättar de om det skapandet som de skulle ta del av. De gör gipsdockor, pratat om proportioner innan de fick forma ståltråden och sedan bygga upp dockan med tidningspapper och gipsbindor. Alla dockorna var sedan med i konstverk och konstverket presenterades på en vernisage där alla som varit med och skpat var med som presentatörer. Jag tänkte genast att det var ett mycket trevligt sätt att inte tvingas ha med sig något efter ett möte med en konstpedagog och kanske ett sätt att få eleverna att känna sig tvugna att ta hem sina alster. Vi fick också tips om gruppen Attention

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar